iedereen taalt de speling villa basta‘De leerkrachten voelden aan dat kinderen die instroomden in onze scholen het moeilijk hadden met taal,’ aldus Stef Van Mulders, coördinator pedagogisch beleid van scholengroep De Speling te Genk. Daarom tracht De Speling met het muzische project ‘Iedereen taalt’ de mondelinge taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. Dit gebeurt binnen allerlei activiteiten rond theater, film, fotografie en dans onder onze begeleiding in JUNGLE, onze creatieve hub te Genk.

Meh shpreek uw lip, joh

Tijdens de creatieve workshops proberen onze begeleiders een zo veilig mogelijke cocon te creëren. Het is dan ook enkel in een cocon dat een rups de kans krijgt om zich te ontpoppen tot vlinder. Pas als je het gevoel hebt dat er oprecht naar je geluisterd wordt en je niet uitgelachen wordt, durf je je eerlijke mening geven. Door de kinderen aan te moedigen voor zichzelf te denken en hun gedachten luidop te zeggen, stimuleren onze begeleiders de taalvaardigheid.

De flapuit achter de verlegen Halil

Op de vraag welke activiteit hij tot nu toe het leukst vindt, antwoordt Halil (10) voluit met: ‘De kennismakingsspelletjes!’. En waarom? ‘Ik ben altijd heel verlegen. Zeker bij een grote groep kinderen die ik allemaal niet ken. Omdat ik hier eerst maar één iemand kende, durfde ik in het begin niet zoveel te zeggen. Maar door de kennismakingsspelletjes durf ik nu ook tegen de anderen te praten en zelfs grapjes te maken. Ik moet daar niet eens over nadenken, die komen zomaar uit mijn mond,’ glimlacht hij.

Majida: van portretfotografie naar röntgenfotografie

Wiskundeknobbel Majida (11) vindt fotografie de leukste activiteit. ‘Voor de juiste instellingen van een fototoestel moet je soms wat rekenen. Dat vind ik heel interessant, want mijn lievelingsvak op school is wiskunde.’ Wil ze later misschien ook iets gaan doen met fotografie? ‘Wel als hobby, maar niet als beroep. Ik wil later dokter worden,’ glundert ze. Haar glimlach verdwijnt geen seconde van haar gezicht terwijl ze verdergaat: ‘Maar mensen reageren altijd heel verbaasd als ik dat zeg… Ze zeggen altijd dat het heel veel leren is: 7 jaar. En dat ik dat niet ga volhouden… Maar ik ga het toch gewoon doen!’

‘Gewoon doen!’ in plaats van ‘Doe gewoon.’. Misschien is dat wel de kern van dit project. Of meer nog: van heel onze werking. Dank je voor dit mooie inzicht, Majida!